gotowanie na parze

Gotowanie na parze – sposób na zdrowy, smaczny obiad

Gotowanie na parze – metoda przyrządzania potraw znana od wieków – od kilku lat znów zyskuje na popularności. Nic dziwnego – tak przygotowywane dania są zdrowe, smaczne i lekkie. Co ważne, na parze można ugotować niemal wszystko: mięso, ryby, warzywa (również takie jak szpinak i ziemniaki), a nawet ryż, kaszę czy makaron.

Azjatyckie pierożki dim sum, rozpływająca się w ustach ryba, soczyste, jędrne brokuły – to tylko kilka z dań, jakie przygotujesz na parze. Przekonaj się, że warto!

Dlaczego warto gotować na parze?

Gotowanie na parze pozwala na zminimalizowanie strat witamin i innych cennych składników spożywczych. Podczas tradycyjnego gotowania, kiedy produkty są zanurzone w wodzie, wiele składników mineralnych zostaje wypłukanych. Dotyczy to przede wszystkim witamin rozpuszczalnych w wodzie, jak witamina C i witaminy z grupy B.

Gotowanie na parze jest również polecane osobom, które walczą z nadwagą i zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Do tak przygotowywanych produktów nie trzeba dodawać ani tłuszczu, ani soli (para wydobywa naturalnie zawarty w nich sód). Mięso czy ryby – jeśli zachodzi taka potrzeba – można ewentualnie doprawić na koniec.  W celu wzmocnienia smaku do wody można dodać zioła, a nawet… zamienić wodę na bulion lub białe wino.

Taki sposób przyrządzania potraw pozwala również na zaoszczędzenie czasu. Para ma temperaturę nawet 120oC, gotująca się woda – 100oC. Artykuły spożywcze są więc gotowe szybciej, a przy tym zachowują naturalną barwę i kolor. Istnieje jednocześnie niewielkie ryzyko, że coś się przypali lub wykipi.

gotowanie na parze

Jak gotować na parze?

Gotowanie na parze nie jest trudne, wymaga jednak posiadania odpowiednich naczyń. Oczywiście – można posłużyć się zwykłym garnkiem, należy jednak położyć na nim specjalne sitko lub koszyczek, dzięki którym produkty spożywcze będą utrzymywane około 2,5 cm nad poziomem wody. Warto przy tym zwrócić uwagę, by rozmiar wkładu pasował do średnicy garnka.

Jeśli planujesz gotować na parze częściej, dobrym rozwiązaniem będzie natomiast zakup:

  • garnka do gotowania na parze, składającego się z naczynia, sitka i pokrywki – tego typu garnki często mają kilka poziomów;
  • parowara–  urządzenia podłączanego do prądu, mającego najczęściej 2 lub 3 piętra, dzięki czemu pozwala na przygotowanie praktycznie całego obiadu na raz;
  • bambusowego parownika, który przypadnie go gustu przede wszystkim miłośnikom kuchni azjatyckiej.

Gotować na parze można również w kuchence mikrofalowej. Służą do tego specjalne dwupoziomowe naczynia – do dolnego pojemnika wlewa się wodę, a w górnej części układa produkty spożywcze.

gotowanie na parze

Pamiętaj! Jeśli gotujesz na parze w naczyniu, które ma 2 lub 3 poziomy (jak w parowarze lub specjalnym garnku), na górze układaj warzywa i inne produkty, które potrzebują krótszej obróbki termicznej. W ten sposób wszystkie składniki będą gotowe w tym samym czasie. Zadbaj również o odpowiednie ułożenie produktów – najlepiej cienką warstwą i z niewielkimi przerwami pomiędzy poszczególnymi porcjami. Dzięki temu ugotują się równomiernie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *